24 februari 2012

Vad är ett läromedel?

Jag försöker individualisera min undervisning i största möjliga mån. Använder ofta färdigtryckt läromedel som ett komplement till undervisningen.

Ibland får jag frågan hur det kommer sig att vi ”bara” hunnit si och så långt i matteboken. Kommer ni verkligen hinna räkna ut den? Då försöker jag väcka tanken om det viktigaste i matematikundervisningen är att alla ligger på samma sida i boken, att man hinner räkna ut boken innan terminens slut och att man sitter tyst vid sin plats och räknar. Eller kan det vara så att praktisk matematik där eleverna får lära med hela kroppen och där de får diskutera sig fram till ett svar är minst lika bra, kanske till och med bättre? Är det bättre att sitta och räkna subtraktion sida efter sida i matteboken eller lär man sig lika bra av att ex. leka affär?
Skolans uppdrag är att ge eleverna en likvärdig utbildning. Blir undervisningen likvärdig om den utformas lika för alla? För att vi i skolan skall kunna möta alla elever på deras nivå och utgå från deras behov så måste vi variera vår undervisning och erbjuda dem ett smörgåsbord av olika läromedel.
Tror vi att läromedel är detsamma som en bok, då har vi pedagoger inte förstått vårt uppdrag.

Vad är ett läromedel för dig?
Kan det vara...

en dator
en iPad
en digitalkamera
en mobiltelefon
en sång
ett samtal
en diskussion
en filmkamera
en film
en blogg
en skogspromenad
en affär
en bok
en affisch
ett klipp från Youtube
en app

Det finns inte bara en väg mot målet.

Trevlig helg!
Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar