12 januari 2015

Matematiska diskussioner

Jag tycker att det är viktigt att eleverna sätter ord på sina tankar och diskuterar med en klasskamrat för att på så vis lära sig hur andra tänker och att flera olika tankar kan leda till samma svar. Mina treor har jobbat mycket parvis sedan år 1 i och med vårt ASL arbete. Ett arbetssätt vi även jobbat med i ämnet matematik. Med jämna mellanrum får mina elever skriva skriftliga prov för att bl.a. träna sig inför de nationella proven. Sedan att de älskar att göra prov är ju bara ett plus :-) 

Ett matteprov ses ofta som ett summativt sätt att bedöma elever kunskaper. Som lärare vill jag gärna att det ska ha en formell sida för att eleverna på så sätt ska kunna använda det rättade provet till att få feedback, lära sig av misstagen och ta med sig de nya insikterna vidare. Jag vill att mina elever ska veta att allt är inte svart eller vitt, rätt eller fel. De kan ha varit på rätt väg när de räknade uppgiften men sedan blev det något fel mot slutet i uträkningen. Eleverna utvecklas bättre om de får feedback på vart det blev fel så de ser att de var på rätt väg. Då gör de sällan om samma fel igen.

Jag har bildat arbetsgrupper i matematiken där de arbetar tre och tre, blandat pojkar och flickor. Idag fick de i uppgift att rätta "Kims" prov. Kim är en fiktiv elev som har räknat både rätt och fel. Det var elevernas uppgift att visa honom hur han kan tänka för att de felaktiga svaren ska bli rätt nästa gång. På de uppgifter mina elever gjort rätt hade Kim också gjort rätt men han hade ibland valt ett annat sätt att lösa uppgiften. På de uppgifter där mina elever hade gjort fel hade även Kim gjort fel på några uppgifter men han hade även lyckats lösa några av dem. 



Eleverna arbetade i sina grupper och diskuterade tal för tal, de fick inget facit utan fick hjälpa varandra. Elever fick då möjlighet att räkna igenom uppgifterna en gång till, analysera och diskutera andra lösningar än deras egna. Den kommunikativa förmågan, metakognitiva förmågan, analysförmågan och begrepps förmågan var i fokus under hela passet. Eleverna fick träna på att sätta ord på sina tankar och förklara sitt tankesätt för kamraterna.

Provgenomgången blev en aktivitet som engagerade alla och jag kände mig jätte stolt och glad när jag gick runt och lyssnade på elevernas diskussioner. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar