31 januari 2015

Mattestationer

Ett av våra arbetssätt på Södergård är att eleverna arbetar i olika stationer under ett arbetspass. I veckan jobbade år 3 med mattestationer. På en station räknade de i sin mattebok, på en annan jobbade de med problemlösning och på den tredje stationen övade de multiplikationstabellerna med hjälp av spel, snottror, kortlek m.m. 
Att jobba på detta sätt gör att eleverna kan fokusera mer på uppgiften och hinner inte tröttna utan jobbar effektivt hela arbetspasset. Lärandet blir mer lustfyllt och vi får bort "tävlan" som finns i alla skolor, där eleverna jämför sig med varandra. Nu kan de fokusera på sig själva hela tiden. I år 3 har vi arbetat på detta sätt i tre års tid och eleverna är självgående, byter station när jag som lärare sänker den lugna musiken vi har i bakgrunden. På så vis blir det inget tjat eller spring utan en smidig och lugn övergång mellan arbetsuppgifterna. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar