7 april 2011

Vi tränar dubbelteckning



Hur ska man egentligen tänka när man ska stava vissa ord. Ska det var ett eller två S i buss? Ett eller två R i bor?


Igår fick 3-4orna lära sig ett litet knep.


Tänk er att ni har ett låtsas gummiband och en låtsas studsboll.

Vi börjar med två enkla ord, tal och tall. Vi säger ordet tal och drar samtidigt i vårat gummiband. Vi drar och låter vid vokalen, alltså t-aaaaaa-l.

Nu tar vi fram studsbollen och säger då snabbt vokalen t-a-l, samtidigt låtsas studsar vi bollen med handen.


Nu är frågan; låter vokalen "studsigt" eller "dragit" i ordet tal?

Nu till regeln;

- när vokalen är "dragig" är det en lång vokal och då är det en konsonant efter vokalen. - när vokalen är "studsig" är det en kort vokal och då är det två konsonanter efter vokalen, då kan man även tänka att en studsboll studsar minst två gånger, alltså två konsonanter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar